söndag 16 augusti 2009

Hmm... svårt med rubriker idag

Har lite mixade känslor och tankar idag om olika typer av hund ägare och speciellt 1 typ.

Träningen har idag gått mycket bra iaf men vi började dagen med LÅNG skön sovmorgon hundarna hade dock inget emot det vilket var skönt. Men väl uppe ur sängen bar det av på lång promenad. Var ute ca 1 timma och hundarna var lösa nästan hela tiden. Ellen blir piggare och piggare och hon hänger med i Tassas tempo bättre och bättre. Det är kul att se att det börjar hända saker med tjejen =).

Andra promenaden var däremot mycket spännande var ute ca 45 min i bra tempo. Nästan hemma tog vi dock en liten omväg. Vilket vi kanske inte skulle gjort om man tänker till så här i efterhand. Men men så kam det vara...

Efter en liten bit in på vägen sitter några unga killar inget konstigt i sig, ser även 2 hundar heller inget konstigt. Men dom var lösa och när den ena får syn på mig, Tassa och Ellen så far han upp och springer emot oss, den var lös, den andra stannade tack och lov kvar. Den som kom farande var ganska liten ca 15 kg, atletisk kropp lite brett huvud och självklart ett stort nit halsband. Vad ska man tro? Ägaren kommer springande efter ropandes inte stannade hunden för det. Jag gjorde dock det. Satte både Ellen och Tassa ned innan han kom fram men Tassa for upp så klart när han kom fram. När den kom tillräckligt nära lyckades jag putta bort den och sedan kom husse emellan. Då for hunden iväg tebax med svansen mellan benen, jisses vad rädd en var för killen. Dom kopplade upp båda hundarna och jag gick fram till killarna och tog ett par ord. Gissa vilken ursäktdom hade... Det var en valp på 6 månader och om den aldrig får vara lös så lär den sig aldrig. På ett sätt sant men iom att den inte ens lydde i koppel så släpper man inte en hund lös där det rör sig mycket hundar jämt om den inte gör som man säger.

Unga killar med COOLA hundar finns det alldeles för mycket av och nu finns det några till alldeles i närheten av mig och på ett ställe där jag går mycket. Hoppas bara dom lärde sig något av detta. Om inte får vi hoppas att det inte händer något allvarligt. Men strul blir det om det händer för då blir säkert en tant med hund på hoppad eller nåt åt det hållet.

Hund körkort vore kanske något....??? Eller finns det några andra förslag???

Kom med kommentarer

3 kommentarer:

linda sa...

Vad fan med skit ursäkt!! JA hit med hundkörkort! Det behövs! :S Härliga träningsdagar annars ;D

Lina sa...

Det är synd att det är så många unga personer som skaffar hund av helt fel anledning. Det blir gärna fel då, tyvärr! Och är hunden/hundarna av "kamphundras" ja då blir det stora rubriker på en gång om något skulle hända. De förstör för oss seriösa hundägare... och det är åt helvete. Såg nyligen när en, vad jag tror, pitbull attackerade en liten hund här på väster. Det var hur jävla otäckt som helst och då blir jag rädd också. Även att jag har större hundar så vill jag verkligen inte vara med om något sånt. Nej inför hundkörkort, och har man hundar som är så jävla aggresiva så de vill döda en annan hund bara för att, ja då ska de ha munkorg på sig när de är ute i samhället. Punkt slut. Basta. :)

gnom sa...

Själv blev jag och Gucci attackerade av en lös rottweiler i skogen för ca två-tre veckor sen. två tjejer med två lösa rottweilers i elljusspåret här uppe, tiken hade aggressionsproblem och attackerade gucci, och jagade ut honom i skogen. Han är ju så mycket mindre, och jag trodde det var kört för hans del. Men efts jag släppte kopplet när jag fick panik, så lyckades han fly hem, tur i oturen. Jävla människor att inte kunna hålla sina hundar kopplade! Denna vägde ca 50 kg../malena